ZPORR - Nieprawidłowości Do zadań Oddziału Monitorowania i Raportowania w zakresie raportowania o nieprawidłowościach w wykorzystaniu funduszy strukturalnych należy w szczególności:
- wczesne ostrzeganie o ewentualnych nieprawidłowościach
- monitorowanie realizacji projektów w których wykryto nieprawidłowości
- sporządzanie, zbieranie oraz przesyłanie raportów własnych do Instytucji Zarządzającej ZPORR
- weryfikowanie oraz przesyłanie raportów kwartalnych otrzymanych od IW do IZ ZPORR
- przygotowywanie i przekazywanie do Instytucji Zarządzającej zestawień nieprawidłowości nie podlegających raportowaniu
- weryfikowanie oraz przesyłanie zestawienia kwartalnego otrzymanego od IW do IZ
- przygotowywania informacji o braku nieprawidłowości
Definicja nieprawidłowości
Nieprawidłowość finansowa to nieprawidłowość w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994r. dotyczącego nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją sytemu informacji w tej dziedzinie (Dz. U. UE. L 178. 12.07.1994 z póz. nm.).
Nieprawidłowość dla celów Rozporządzenia Komisji (WE) nr 1681/1994 to jakiekolwiek naruszenie przepisów prawa wspólnotowego wynikające z działania lub zaniedbania ze strony podmiotu gospodarczego, które mogło spowodować szkodę w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich w związku z finansowaniem nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnoty.
Definicja nieprawidłowości stanowi, że za nieprawidłowość należy uznawać przypadki, które spełniają jednocześnie trzy kryteria:
- naruszenie przepisów prawa wspólnotowego
- działanie lub zaniedbanie ze strony podmiotu gospodarczego
- potencjalna lub realna szkoda w ogólnym budżecie Wspólnot Europejskich polegającą na sfinansowaniu lub możliwości sfinansowania nieuzasadnionego wydatku z budżetu Wspólnoty
Zasady przekazywania informacji nt. nieprawidłowości w ZPORR
- Raport bieżący – gdy zastosowano nową, nieznaną wcześniej praktykę (metodę oszustwa)prowadzącą do wystąpienia nieprawidłowości lub mają /mogą mieć wkrótce negatywne następstwa poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od kwoty nieprawidłowości.
- Raport kwartalny – gdy zostało naruszone prawo (krajowe, wspólnotowe), mające skutek finansowy większy bądź równy 10 000 euro.
- Kwartalne zestawienie nieprawidłowości – gdy zostało naruszone prawo (krajowe, wspólnotowe), mające skutek finansowy o wartości niższej niż 10 000 euro.
Terminy raportowania nieprawidłowości
Terminy raportowania nieprawidłowości przez IPoś:
- Raport bieżący – niezwłocznie najpóźniej w terminie 15 dni od daty wykrycia lub uzyskania uzasadnionego podejrzenia
- Raport kwartalny – w terminie do 20 dni od zakończenia kwartału
- Kwartalne zestawienie - w terminie do 40 dni od zakończenia kwartału
Terminy raportowania nieprawidłowości przez IW
- Raport bieżący – niezwłocznie najpóźniej w terminie 15 dni od daty wykrycia lub uzyskania uzasadnionego podejrzenia (do IZ oraz do wiadomości IPoś)
- Raport kwartalny – w terminie do 10 dni od zakończenia kwartału
- Kwartalne zestawienie - w terminie do 20 dni od zakończenia kwartału
W jakiej formie przedkładamy raporty/zestawienie nieprawidłowości?
Forma przekazania informacji o nieprawidłowościach przez IW:
Instytucja Wdrażająca zobowiązana jest zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego przekazywać raport bieżący w 1 egzemplarzu do wiadomości IPoś; Raport kwartalny wraz z informacją dodatkową oraz zestawienie kwartalne w 2 egzemplarzach wraz z wersją elektroniczną.
Forma przekazywania informacji o nieprawidłowościach przez IPoś:
Instytucja Pośrednicząca przekazuje raport bieżący/kwartalny (własny) do Instytucji Zarządzającej wraz z wersją elektroniczną.
Raporty kwartalny wraz z informacją dodatkową z Instytucji Wdrażającej przesyła wraz z listą sprawdzającą oraz wersją elektroniczną do Instytucji Zarządzającej.
Weryfikacja informacji nt. nieprawidłowości
Instytucja Pośrednicząca po otrzymaniu od Instytucji Wdrażających (Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego oraz Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Gdańsku) raportów kwartalnych wraz informacją dodatkowa oraz zestawienia kwartalnego dokonuje weryfikacji zamieszczonych danych przy pomocy list sprawdzających.
Informowanie o nieprawidłowościach podstawy prawne
Podstawą prawną przekazywania informacji o nieprawidłowościach w zakresie wykorzystania funduszy strukturalnych stanowią następujące akty prawne:
- Rozporządzenie Rady (WE) nr 1260/1999 z dnia 21 czerwca 1999r. ustanawiające przepisy ogólne w sprawie funduszy strukturalnych (Dz. U.UE.L 161. 26.06.1999 str. 1 z późn. zm.):
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1681/94 z dnia 11 lipca 1994r. dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie (Dz. U. UE.L 178. 12.07.1994 str. 43 z późn. zm.):
- Rozporządzenie Komisji (WE) nr 2035/05 z dnia 12 grudnia 2005r. zmieniające rozporządzenie (WE) 1681/94 dotyczące nieprawidłowości oraz odzyskiwania kwot wypłaconych nieprawidłowo w związku z finansowaniem polityki strukturalnej i organizacją systemu informacji w tej dziedzinie:
- Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. z 2004r. Nr 116. poz. 1206 z późn. zm.):
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2004r. w sprawie przyjęcia Narodowego Planu rozwoju 2004-2006 (Dz. U. z 2004r. Nr 149. poz. 1567 z późn. zm.).
Ochrona informacji
Informacje zawarte w raportach o nieprawidłowościach ze względu na zamieszczane w nich dane oraz szczegóły praktyk prowadzących do wystąpienia nieprawidłowości podlegają ochronie. Informacje te wykorzystywane są wyłącznie do użytku służbowego, dostęp do nich posiadają osoby zamieszczone w rejestrze osób upoważnionych do wglądu w nieprawidłowości. Rejestry znajdują się w każdym segregatorze zawierającym informacje nt. nieprawidłowości. Osoby zajmujące się nieprawidłowościami posiadają imienne upoważnienia do wglądu w nieprawidłowości.
(MD)13.06.2007 r.
"Serwis współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" |